Rozwiązania e commerce w XXI wieku
Data publikacji 24 maja 2021
Handel przeniósł się z małych sklepów stacjonarnych najpierw do dużych supermarketów, a następnie do sklepów internetowych. E-commerce czyli rodzaj handlu, wprowadzony w Internecie, jest dzisiaj niezwykle popularny i odnosi ogromne sukcesy, generując gigantyczne przychody w każdym roku.
Koszty związane z handlem stacjonarnym i w Internecie
Co przemawia za tym, że lepiej prowadzić sprzedaż w Internecie niż sklep stacjonarny? Handel w Internecie oznacza mniejsze koszty. Nie trzeba wynajmować powierzchni handlowej. Oczywiście potrzebna jest powierzchnia magazynowa, ale jest to inny rodzaj kosztu. Jeśli chodzi o handel w Sieci, to nie trzeba zatrudniać sprzedawców do bezpośredniej obsługi klienta. Nie trzeba oferować tym sprzedawcom umowę o pracę, ze wszystkimi konsekwencjami tego typu dokumentu. Personel w sklepach stacjonarnych generuje duże koszty. Jest to oczywiście zależne od wielkości powierzchni handlowej, a także od godzin otwarcia sklepu stacjonarnego. Trzeba pamiętać, że osoba zatrudniona na umowę o pracę, na pełen etat, nie może pracować więcej niż liczba godzin określona w prawie.
Ułatwienia dla klienta
Rozwiązania e commerce pozwalają klientom na łatwe dokonywanie zakupów oraz, co bardzo ważne, zwrotów. Wiele sklepów internetowych do przesyłki dołącza formularz zwrotu, dzięki czemu klient nie musi samodzielnie drukować tego dokumentu ze strony internetowej. Dzisiaj bardzo popularne jest podawanie klientowi wszystkiemu na przysłowiowej tacy, aby nie musiał samodzielnie niczego szukać i przy tym tracić czasu. Dlatego też budowa strony internetowej sklepu powinna być taka, aby klient szybko znalazł potrzebne informacje, na przykład dotyczące możliwych rozwiązań dotyczących płatności oraz dostawy. Warto pamiętać o tym, że jeżeli klient szybko nie znajdzie potrzebnej informacji, to być może zamknie okienko ze stroną internetową i już nigdy tam nie wróci.
Wyzwania związane z handlem w Internecie
Wydawać się może, że założenie sklepu internetowego to poruszanie się w krainie mlekiem i miodem płynącej. Nic bardziej mylnego, prowadzenie takiego biznesu to wiele wyzwań, z którymi trzeba zmagać się każdego dnia. Klienci bywają roszczeniowi. Często chcą zwracać towar, który był już użytkowany i nie nadaje się do zwrotu. Trzeba uważać również na właściwe wpisanie cen przy danym towarze. Klienci mogą starać się wykorzystać oczywiste pomyłki i domagać się sprzedaży po znacznie niższej cenie niż jest to opłacalne dla sprzedawcy. Niektóre sklepy internetowe bardzo dobrze sobie radzą już od wielu lat. Niestety, są też takie sklepy, które musiały zamknąć działalność.