Jak wybrać firmę szkoleniową?
Data publikacji 4 stycznia 2023
Gdy pracujesz w HR, to pewnie wiesz, ile ofert różnych firm szkoleniowych potrafi wpaść na twoją skrzynkę e-mail. A gdy szukasz dla siebie szkolenia z negocjacji albo z radzenia sobie ze stresem, to całą pewnością zauważyłeś dziesiątki ogłoszeń. Jak w tym się nie pogubić?
Jeśli chcesz coś osiągnąć w biznesie, być liderem w swojej branży, sprzedawać więcej, zdobywać nowe rynki, musisz inwestować. A najlepszą inwestycją jest kapitał ludzki. Szkolenia, choć pozornie to koszt, to tak naprawdę najlepszy nakład. Warunek – trzeba wybrać odpowiednie szkolenia i kursy, a przede wszystkim najlepszą firmę szkoleniową. W Warszawie, w Łodzi, w Krakowie, w Gdańsku czy w każdym innym mieście – z całą pewnością znajdziesz bogatą ofertę. Tylko czym się kierować przy wyborze?
Firmy szkoleniowe są różne – specjalizują się w określonych warsztatach albo zapewniają kompleksowe usługi; działają lokalnie albo w całej Polsce; stawiają na szkolenia online albo preferują tradycyjne metody szkoleniowe; mają swoją stałą kadrę albo „zatrudniają” w miarę potrzeb.
W zależności od tego, jakie masz potrzeby, te cechy (wyróżniki) mogą być albo plusem, albo minusem. Na co więc zwrócić uwagę, by wybrać najlepszą ofertę?
Trenerzy
Bez dobrego szkoleniowca, nie ma odpowiednich wyników. I nie chodzi bynajmniej o trenera w klubie piłkarskim czy koszykarskim. (Prawdę mówiąc nawet w sporcie widać, że dobry trener równa się dobre wyniki). Zatem oglądanie ofert szkoleniowych zacznij od sylwetki trenera. Jeśli to osoba znana w swojej dziedzinie, z doświadczeniem i renomą – jesteś w domu – możesz śmiało rezerwować termin szkolenia.
Renoma
Zwróć uwagę nie tylko na opinię o trenerze, ale generalnie o firmie szkoleniowej. Jak długo jest na rynku, jakie ma portfolio, jakie ma recenzje. Niech cię nie zwiedzie piękna otoczka – biuro w wieżowcu w Warszawie czy przerwa kawowa „na bogato”. Liczy się profesjonalizm, a nie dobra reklama.
Forma szkolenia
Jeszcze kilka lat temu królowały szkolenia stacjonarne. Cały zespół/dział z firmy potrafił wyjechać na 2-3 dni na „skoszarowane” szkolenie. Firma szkoleniowa wynajmowała małą salkę konferencyjną w jakimś hotelu, przyjeżdżali kursanci, przyjeżdżał trener i szkolenia leciały jedno za drugim. I choć do dziś taka forma kursów i warsztatów wciąż występuje, to jednak trudno nie zauważyć ogólnego trendu do prowadzenia szkoleń online.
Wybierając firmę szkoleniową, sprawdź, co proponuje i jakie ma zaplecze do prowadzenia szkoleń. Jeśli nie chcesz, aby twój zespół wyjeżdżał na kilka dni, poszukaj szkoleń online. Ale być może jest wręcz odwrotnie! Może właśnie wyjazdowe szkolenie będzie najlepsze – wówczas oprócz merytorycznego warsztatu masz także team building.
Jedno jest pewne – firmę szkoleniową wybieraj z głową. Nie daj się złapać na „super ofertę” rodem z gazetki z hipermarketu. Żeby szkolenie przyniosło efekt, musi być zorganizowane i poprowadzone przez firmę godną zaufania.