Jak ułatwić klientowi zwrot?
Data publikacji 23 maja 2022Zwroty w sklepach internetowych zdarzają się często. Klienci mają coraz większą świadomość przysługujących im praw i chętnie z nich korzystają. Odsyłanie nietrafionych zakupów jest więc normą i dotyczy każdego typu towarów, nawet sprzętu AGD czy części samochodowych. Wbrew pozorom taka sytuacja może być korzystna dla sprzedającego. Szybka i sprawna obsługa zwrotów może stać się atutem Twojego sklepu.
Obsługa zwrotów – jak ją dobrze zaplanować?
Czasy, kiedy klient musiał prosić sprzedającego, by przyjął zwracany przez niego towar już dawno minęły. Dziś niemal każdy zdaje sobie sprawę, że ma prawo do oddania nietrafionego zakupu i nie ma znaczenia kategoria produktu. Dlatego niezależnie od tego, czy sprzedajesz niewielkie przedmioty, czy korzystasz z wysyłki palet z Apaczka musisz liczyć się z tym, że niektóre z towarów do Ciebie wrócą.
Istnieje oczywiście kilka wyjątków dotyczących produktów spożywczych lub niektórych typów odzieży. Jednak większość towarów można zwrócić, a sprzedający ma obowiązek taki zwrot przyjąć.
Istnieją także precyzyjnie sformułowane przepisy, które dotyczą tego, kto płaci za przesyłkę zwracanego produktu. Zgodnie z ich brzmieniem koszt ponosi sprzedawca, przy tym powinien zwrócić na konto klienta równowartość najtańszej opcji przesyłki. Jeśli zatem klient wybrał dostawę towaru za 100 zł, a sklep przewiduje wariant za 50 zł – za pośrednictwem platformy https://www.apaczka.pl – kupujący powinien otrzymać właśnie 50 zł.
Choć na pozór dla właściciela sklepu zwrot towaru jest sytuacją niekorzystną (oprócz braku zarobku czekają go jeszcze formalności księgowe), może przekuć ją w swój atut. Szybka i sprawna obsługa zwrotów może stać się zaletą sklepu, która przyciągnie do niego nowych klientów lub zbuduje zaufanie u aktualnych. Ponadto warto pamiętać, że istnieje duża szansa, że osoba odsyłająca zakupiony produkt zrobi zakupy ponownie – być może po prostu szuka czegoś innego.
Dlatego, aby obsługa zwrotów w sklepie internetowym była na najwyższym poziomie, warto zadbać między innymi o:
- umieszczenie na stronie internetowej jasnej informacji na temat tego, jak zwrócić produkt;
- szybki zwrot pieniędzy za zakupiony towar;
- sprawną wysyłkę nowego produktu, jeśli klient wyraża chęć wymiany;
- usprawnienie obsługi zwrotu, na przykład za pomocą aplikacji lub usług platformy logistycznej.
Szybkie zwroty do sklepu internetowego – jak je zorganizować?
Warto przyjrzeć się szczególnie ostatniemu punktowi, czyli usprawnieniu obsługi zwrotów. Jak można to zrobić? Obecnie istnieje kilka sposobów, które ułatwiają klientom zwracanie zakupionych produktów bez konieczności płacenia za przesyłkę. Jest to bardzo wygodna opcja dla kupujących, dzięki czemu nabierają zaufania do sklepu, który zapewnia taką możliwość.
Niektóre platformy logistyczne umożliwiają sklepom internetowym obsługę zwrotów, która przyspiesza i ułatwia klientom odesłanie nietrafionego zakupu do sprzedawcy. Co ważne, jest to propozycja nie tylko dla dużych firm. Może z niej skorzystać każdy, kto prowadzi zarejestrowaną sprzedaż towarów przez internet.