Sprzedaż internetowa – kiedy warto zarejestrować działalność i jaką formę opodatkowania wybrać?
Data publikacji 2 lipca 2023
Sprzedaż internetowa jest ekscytującą formą zarobkowania. Wydaje się też być dostępna dla każdego. Wystarczy wystawić towar na popularnym serwisie pośredniczącym w sprzedaży lub założyć własny sklep internetowy. W dobie powszechnej digitalizacji można to zrobić w kilka godzin, bez posiadania specjalistycznej wiedzy programistycznej. Schody jednak zaczynają się wtedy, gdy trzeba zalegalizować i opodatkować swoją działalność.
Kiedy warto założyć działalność dla sprzedaży internetowej, a kiedy należy się wstrzymać i bazować na możliwości prowadzenia działalności nierejestrowanej?
Jedną z pierwszych zagadek jest wówczas wybór odpowiedniego momentu na to, aby zarejestrować działalność. Jak długo można działać bez rejestracji oraz czy opłaca się nie legalizować sprzedaż? Kwestia nieopłacalności rejestrowania działalności gospodarczej jest jak najbardziej aktualna, gdy nasze dochody są niskie, a my możemy skorzystać z ulgi i prowadzić tak zwaną działalność nierejestrowaną. Istnieją jednak przypadki, gdy mimo niewielkich dochodów warto zacząć działać jako pełnoprawna firma.
O jakich przypadkach mowa?
Na przykład, gdy nasze koszty początkowe są wysokie, a my zamierzamy rozliczać się od razu na podstawie księgi przychodów i rozchodów, wówczas jak najbardziej warto od razu założyć działalność, mimo niewielkich zarobków w pierwszej fazie działania firmy. Dodatkowo, jeśli nasi kontrahenci potrzebują podmiotu, który może wystawiać faktury Vat, wtedy sprawa jest w zasadzie jasna. Trzeba założyć działalność od razu, zamiast bazować na rachunkach od osób fizycznych. Więcej o naszej indywidualnej sytuacji warto porozmawiać z doradcą podatkowym, którego znajdziemy np. w takiej firmie jak https://www.pitcom.pl/. Biura rachunkowe chętnie udzielają porad pomocnych w wyborze trafnego sposobu rozliczania podatków, a także momentu, w którym należałoby zarejestrować firmę.
Jaki rodzaj opodatkowania wybrać dla sprzedaży internetowej?
Gdy zdecydujemy się założyć działalność gospodarczą dla sprzedaży internetowej, konieczne jest wybranie optymalnego dla naszego indywidualnego sposobu działania rodzaju opodatkowania. Gdy wybór zostanie dokonany, koniecznie trzeba poinformować o tym nasze biuro rachunkowe.
Biuro księgowe samodzielnie nie dokona takiej decyzji, ale na jej podstawie będzie przeprowadzało regularne wyliczenia określone przez prawo podatkowe w Polsce. Na przykład, gdy wybierzemy opodatkowanie sprzedaży internetowej na podstawie ryczałtu ewidencjonowanego, biura rachunkowa będą prowadziły nam wyliczenia podatku za okres, kory sobie ustalimy w Urzędzie Skarbowym. Niestety, w większości przypadków biura rachunkowe nie chcą samodzielnie prowadzić ewidencji sprzedaży za klienta.
Biuro księgowe jest bowiem odpowiedzialne za pracę na danych, które dostarczy mu klient, a nie za to, co samodzielnie wywnioskuje z działań zarobkowych klienta. Dlatego bardzo ważne jest, aby regularnie i skrupulatnie informować nasze biura rachunkowe o tym, jakie transakcje w danym okresie rozliczeniowym zostały przeprowadzone.
Gdy wybierzemy Księgę Przychodów i Rozchodów jako sposób opodatkowania sprzedaży internetowej, będziemy musieli informować nasze biura rachunkowe nie tylko o przychodach, ale również o kosztach, jakie ponosimy w związku z zarobkowaniem na sprzedawaniu w Sieci.